söndag 5 december 2010

Glaserade skulpturer!

I onsdags åkte jag till verkstan sent sent på kvällen. Jag kom dit efter nio och jobbade till halv tolv. Anledningen var förstås att jag måste glasera en hel del att bränna innan julmarknaden som verkligen kryper närmre.

Jag hade ju blandat till två glasyrer som jag skulle använda. Det är ju alltid lite nervöst med första föremålen eftersom man inte vet om glasyren blivit som den ska. Bariumglasyren hade jag ju dessutom aldrig blandat tidigare så det var minst sagt lite pirrigt.

Jag glaserade för fullt och satte en ugn med lyktor och skulpturer. Några lyktor fick förbli oglaserade, några doppade jag i den vita och några penslade jag på blå glasyr på. Jag glaserade alla skröjade skulpturer i vitt.

Nedan är resultatet.











Jag är så sjukt nöjd. Jag öppnade ugnen igår lördag och fortsatte leende och med nytt mod glasera lite skålar, kannor och muggar och satte en till ugn direkt. Den innehåller en massa vita muggar, blå lyktor och en vitblå skål som jag och Charlotte gjort tillsammans. Den ugnen ska jag öppna imorgon.

Jag upptäckte till min glädje att min vita askglasyr som slagit mot orange på ljus lera i kanter och där den hamnat tunnt blir ännu finare på en lera med järn i, alltså mörkare leror. Då slår den mot brunt istället. Jättefint! Se bara på bilderna ovan!

1 kommentar:

  1. Åh vad fina saker du gör Oskar:) skickar ett hej till både dig och Charlotte och eran mini! Kram

    Stylemind.blogg.se

    SvaraRadera