måndag 29 november 2010

Glasyrmateriel inhandlat

Idag kom Charlotte hem! Lyckan är total här i hemmet! Jag är jätteglad att ha min älskade fru hos mig igen, och lille Marcel är överlycklig att hans mamma äntligen är hemma igen!

Jag har varit hos Seemann och handlat lite. Det blev sju påsar vitt pulver. Närmare bestämt kaolin, kvarts, bentonit, nefelin-syenit, litiumkarbonat, bariumkarbonat och tennoxid. Här ska blandas!

Glasyrerna jag ska göra är:

Cooper 152, en jättefin ask-glasyr med 10% tennoxid som gör den vackert vit.
Receptet är:
Nefelin-Syenit 55 %
Dolomit 18%
Träaska 10%
Ballclay 5%
Bentonit 2%
Tennoxid 10%

A57, som i Anders Fredholms A-serie nummer 57. En sidenmatt turkosblå bariumglasyr.
Recept:
Nefelin-Syenit 60,5%
Bariumkarbonat 27,7%
Kvarts 5,8%
Kaolin 5,4%
Litiumkarbonat 0,6%
+ Kopparkarbonat 1%

Fotot är taget av Elin Täuber Grahn, tack för det. Det vänstra glasyrprovet är som jag kommer göra den, dvs bränt i elugn, det högra är samma glasyr bränt i gasugn. Väldigt mycket barium, så det blir inget att ha i tekopparna direkt. Men som utsida på en skål blir nog fint!

Imorgon ska jag blanda hej vilt! Skyddsmask, plasthandskar och allmänt vidtagen försiktighet, jag lovar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar