torsdag 19 mars 2009

På gång i verkstan!

Hallå hallå!

Frekvent uppdatering inte sant?

Idag var det fullt ståhej med en massa saker på gång i skolan. Hela klassen ska gemensamt bränna en saltugn (en slags vedeldad ugn som bränns till stengodstemperatur (>1250 grader Celcius) och som ger keramiken en en speciell sk saltglasyr. Googla och kolla eller återkom till min blogg, jag skriver säkert mer om det senare.....) och packningen av ugnen började idag. Jag gjorde en saltbränning tillsammans med en klasskamrat, låt oss kalla henne Helena, för två veckor sedan och var således inte jätteaktiv i arbetet idag. Istället fortsatte jag med en idé jag påbörjade i måndags.

Jag har länge velat komma ifrån drejandet och göra något fritt och onödigt, något ickefunktionellt. Det har inte gått så himla bra, fast jag måste erkänna att mina ansträngningar inte varit så jättestora. Nu börjar det dock lossna lite.

Jag började så smått i fredags med att tumma lite utan någon egentlig tanke. Verket växte snabbt och blev i måndags till något frapperande fult och okontrollerbart som jag raskt slaktade. Arbetandet förde lyckligtvis med sig en tanke på en form som jag började arbeta med. Den blev inte riktigt som jag tänkt mig, men version 2 som är på bild nedan känns "som en idé med potential" som Anna i klassen så fint uttryckte det. Jag håller med! Tanken är att den ska saltbrännas, men när det ska ske vet jag inte ännu. Förhoppningsvis innan sommaren.

Version 1 är eventuellt i den saltugn som klassen ska bränna i början av nästa vecka. Är den med kommer foto på den så fort jag fått den ur ugnen.

Hylla / Höghus. Version 2. 2008.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar