fredag 27 mars 2009

Ugnsöppning och muggdrejning

Igår öppnade vi saltugnen!
Det var förstås lätt nervöst eftersom bränningen drog ut på tiden så. Det visade sig dock att de flesta färgerna kommit fram fint! Det enda bekymret var att de saker som variti doppade i kaolin, bara eller under en färgande engobe, hade fått jättemycket "skrynkel". Det är en "effekt", eller "defekt" beroende på vem du frågar, där ytan blivit helt ihopskrynklad, som skalet på ett äpple som håller på att torka. I övrigt var det jättefina saker som plockades ur ugnen!
Den enda saken jag hade i ugnen hade som bekant vält. Tyvärr hade den gått sönder i fallet. Jag tänkte inte på att fota den, men jag har den förstås kvar så jag kan fota den senare.
Här är en bild tagen precis när vi börjat plocka ur ugnen.


Lite färggladare saker efter bränning än innan. 2009.

I verkstan har jag drejat lite lergods. I fjol gjorde jag ölstop till min knektförening, som jag sålde slut på nästan med detsamma. Nu gör jag en omgång till om 20 st tänkte jag.

Det är roligt att upptäcka hur man utvecklas och hur man har utvecklats i sitt hantverk. Just dessa båda blev påtagliga när jag drejade. Jag minns att jag använde 750 g lera sist och hade svårt i början att komma upp i höjd utan att de började vobbla och blev skeva. Den här gången var det inga problem att få upp dem till de ca 16 cm jag hade för mig att de jag gjorde i fjol var. =)

De första sju jag gjorde nu blev alla ca 16 cm utan problem. När jag drejat upp den åttonde bestämde jag mig för att verkligen noggrant känna igenom hela muggen för att leta efter ojämnheter i leran. När jag jämnat ut allt hade den vuxit ytterligare en och en halv cm. Så de sista fyra stopen jag gjorde blev ca 17,5 cm. Egentligen skulle jag ju kunna kompensera detta med att använda mindre lera och låta stopen förbli ca 16 cm, men jag ska nog fortsätta göra dem lite större och rymligare!

I vanlig ordning har jag glömt att fota, men här är en bild över några av de muggar jag drejade i fjol. De jag gör i år kommer få lite andra färger på de tre ränderna än den ljusblå som är på dessa.

En massa muggar. 2008.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar