onsdag 26 januari 2011

Keramikteori del I

För den vetgirige, här kommer lite spontan teori om keramik.

När man tillverkar ett keramiskt föremål börjar man med en klump lera. Lera är ett helt oorganiskt material som binder vatten väldigt bra. Lera består precis som glas till största delen av kisel och aluminium men kan vara förorenad av olika material, tex järn eller andra oorganiska ämnen eller för den delen av något organiskt.

Ju renare leran är, desto högre (hetare) kan man bränna den. Ren lera kalla för kaolin. Den är dock såpass oplastisk att man inte kan forma den till något användbart. Porslin, som för de fleta klingar bekant, är en väldigt ren lera som klarar att brännas högt, c:a 1350 grader celsius. Stengods kallas leror som klarar bränningar till c:a 1300 grader och lergods bränns till ca 1150-1200 grader. Det är hur högt ett föremål är bränt som avgör om det kallas för lergods eller stengods, eftersom lerans egenskaper är olika beroende på hur högt det är bränt.

Eftersom lera är ett helt oorganiskt material, kan den aldrig bli för gammal. Den kan torka och bli hård, men det löser man genom att bara tillsätta vatten igen.

Nåväl, åter till lerklumpen. Klumpen formas till den form man vill ha på sitt föremål, må det vara med händerna, en kavel, en drejskiva eller vadhelst, och sedan låter man föremålet torka. Lera torkar i luften i vanlig rumstemperatur så man ställer bara sitt föremål åt sidan någanstans där det får stå ifred.

När det är helt torrt efter en dag eller två kan man bränna det i sin ugn. Vanligtvis bränner man ett föremål två gånger. Först en bränning som kallas för skröjbränning, c:a 900-950 grader. Det är tillräckligt för att leran ska förvandlas till keramik och på så sätt bli lite hållbarare - ett torrt, obrännt föremål är väldigt skört. Oavsett om det är porslin, stengods eller lergods bränner man skröjen till c:a 900-950 grader.

Nu är föremålet lite lättare att handskas med och man kan glasera det utan att vara alltför försiktig och rädd att det ska gå sönder. Glasyren är oftast en uppblött lervälling som till skillnad från själva leran smälter vid en utsatt temperatur. Den smälter och binder samman med föremålet och bildar en vacker yta. När föremålet torkat efter glaseringen bränner man det igen, i en så kallad glasyrbränning. Då bränner man upp det i de höga temperaturer jag nämnde i början.

Det gäller att veta vad för lera man gjort föremålet i, för om jag använt en lergodslera i tron att det är stengodslera och således bränner det till stengodstemperatur, ja då smälter alltihop ner till en pöl i botten på ugnen.

Det var lite om bränningar och leror. Hoppas du lärde dig något nytt.
Välkommen tillbaks!

// Oskar

6 kommentarer:

  1. Hejsan Oskar och tack för titten! Alltid lika kul att hitta nya bloggar i ämnen man är intresserad av. Du undrade om min blå glasyr till höger...och den är inköpt, färdig och klar, bara att röra upp i vatten och sedan dags för glaseringen. Enkelt och bra...jag fokuserar mer och är mer intresserad av formerna när jag jobbar och det finns så otroligt härliga färdiga glasyrer att tillgå på flera håll.
    Ha det gott!
    Hälsningar! //Leni

    SvaraRadera
  2. Hej Oskar!
    Och vad kul att du skrev på min blogg, har bara inte sett det förrän nu...

    Ja, Fredrik och jag gick samma år. Roligt att ni delar verkstad! Var ligger den?

    Jag har också kikat runt lite på din fina blogg, den hamnar i min länklista. Spännande saker du gör!

    Ha det bra!

    SvaraRadera
  3. Leni:
    Den är som sagt jättefin!
    Vill du avslöja var du köpt den?

    Det är klokt av dig att köpa färdiga glasyrer! Då kan man som sagt lägga fokus på annat.

    SvaraRadera
  4. Hej & tack för massa spännande om din keramik!
    Jättefina produkter & bilder!
    Vi jobbar utanför Lillehammer i Norge med hobbygrupper inom psykisk hälsa & har nu ärvt en elektrisk keramik/glas-ugn. Ska försöka mig på att programmera den & behöver hjälp med att veta hur lång tid det ska ta för ugnen att nå maxtemp när man skröjbränner? & samma fråga när man glasyrbränner? (Vi jobbar med lergods & transp. glasyr)

    Om du har tid & lust att svara mig är jag suuuupertacksam!
    MVH Anna

    SvaraRadera
  5. Hej,

    Jag undrar om man kan skröjbränna vid 800 grader? Eller kanske rentav 650 grader då leran blivit fast/keramik? Och om man sedan hänger upp den på väggen, vad finns det för nackdelar/konsekvenser förutom att den blir porösare och mindre hållbar?

    Vänligen,

    Per

    SvaraRadera
  6. Hur lång tid ska det brännas? 10 min eller 20 timmar? Ta ut direkt eller stänga av värmen tills det är rumstempererat?
    Jonas

    SvaraRadera