torsdag 10 februari 2011

Knappa 50

Igår var jag i verkstan igen och byggde lyktor. Jag har nu knappa 50 lyktor som väntar på skröjbränning. Jag ska bygga några omgångar till, sen tror jag att jag har ett lager som kommer räcka ett tag. 100 st är lagom att börja med.

Det tar knappt 15 minuter att bygga en lykta när jag bygger många. Jag gjorde 17 stycken igår mellan klockan 18 och 22. Under den tiden tog jag även en kortare kafferast och hann med städningen efter arbetet.
Jag har ju tänkt mig 180 kr till mig per lykta. 15 minuter per lykta blir fyra lyktor i timmen. 180 kronor gånger fyra blir 720 kronor i timmen. Men så tillkommer förstås glasering som jag tänkte ta tid på när jag skröjat.

Sen ska ugnarna sättas och allt brännas.

När jag sen ska börja betala F-skatt och moms försvinner ju en massa pengar där, plus att jag bör räkna in lokalhyra och förstås materialåtgång i priset.

Det är ju dessutom skönare att kunna sänka priset om det ligger för högt, än att behöva höja det för att det är ohållbart lågt. Det är bra att ha lite marginaler helt enkelt.

Lyktbottnar.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Kul med alla lyktor du gör. Hoppas de håller i bränningarna!

    På Vårdinge produceras det tekannor för fullt. Jag ska fråga Kerstin om en eventuell studieresa till er vårmarknad, skulle nog vara trevligt. Hör av dig när du vet när den är.

    SvaraRadera