onsdag 16 februari 2011

Lyktugn öppnad

Hej hej!

Nu har jag glasyrbrännt 15 lyktor! Jag satte ugnen i söndags och åkte dit i tisdags och öppnade den.

Jag var dock lite stressad för jag hade med mig en klart missnöjd liten son som tyckte jag var vansinnigt tråkig som höll på och tömde ugn. Jag förebrår honom inte. Det innebar dock att jag inte hann fota lyktorna jag tog ut vilket är synd för synen som mötte mig var inte så värsta munter.
Lyktorna på den övre våningen i ugnen hade sackat lite grann men tillräckligt för att de skulle fastna i varandra. Alla åtta lyktorna satt ihop i glasyren. Lite snabbt knackade jag isär dom och en lykta gick sönder. De andra har nog lite märken i glasyren..... Trist.

På den undre våningen såg det dock bättre ut. Där hade nog temperaturen inte gått upp lika högt.
Jag tog med mig två lyktor och stack hem innan Marcel fick krupp. Väl hemma fotade jag av dom.


Jag hade tänkt lämna in till Designtorget i onsdags med det hanns inte med. Jag gjorde det igår istället. Nästa vecka får jag reda på hur det går...... (ni också.)

Imorgon ska jag till verkstan och göra fler lyktor. =) Nästa glasyrbränning ska jag sätta till 1220 grader och inte 1240 som jag gjorde nu senast så blir det nog bättre. Jag tror glasyren smälter ut som den ska ändå.

Vi ses!

3 kommentarer:

  1. Åh vilka fina lyktor!

    Carro tipsade om din blogg när vi sågs i helgen (direkt efter Marcels ettårskalas, grattis! =)), och jag blir så keramiksugen när jag ser dina skapelser och funderingar så det liknar ingenting.

    Önskar dig lycka och framgång med projektet! Vore verkligen kul att se dem på Designtorget.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Visst är det kul att hitta andra keramiker på nätet.
    Tråkigt med din bränning, tyvärr så blir det ju så ibland.

    Ha det gott.

    SvaraRadera
  3. Ja du det där känner man ju igen med ugnsöppningen..
    Gillar din hus/torn - underbara!
    Tack för fin kommentar på min blogg.
    Som sagt - vi ses!
    Frida

    SvaraRadera