söndag 27 februari 2011

Nej från Designtorget & ny glasyrbränning

I torsdags fick jag så äntligen svar från Designtorget som jag väntat så ivrigt på. Dessvärre var det inga vidare nyheter. De tackade artigt nej till mina lyktor, så det blir till att leta andra återförsäljare.

Utöver mailet där Designtorget tackade nej hade jag fått ett mail från samma avsändare där det stod att en lykta tyvärr gått sönder i hanteringen och att jag får ett saftigt presentkort som kompensation. Så helt lottlös går jag inte. ;)

Aja. Det är bara att leta runt efter andra som vill sälja mina alster. Jag gick direkt ut på promenad efter beskedet och besökte två present- och designbutiker i mitt område. Den ena, som väl mest är en blomsterhandel trodde inte att hennes kunder skulle betala så mycket som slutpriset skulle hamna på. Hon sa dock att jag var varmt välkommen att ha en utställning hos henne om jag så behagar. Vi får väl se. Den andra butiken har precis köpt på sig en massa saker på Formex och tyckte att jag kunde återkomma efter sommaren och gärna med fler än en produkt.

Jag har inte startat något företag än och båda butikerna var lite tveksamma till att sälja på kommission och vill bara köpa in från någon med F-skattsedel så jag kanske ska göra något åt det under året.

Jag har ju turen att bo i närheten av storstan Stockholm så det finns ju massa tänkbara butiker som skulle kunna tänkas vilja köpa in mina lyktor så jakten fortsätter.

På kvällen på torsdagen var jag i verkstan och gjorde fler lyktor, samt glaserade och satte en glasyrugn med lyktor. Denna gången 20 grader svalare än sist, alltså 1220 grader. Idag öppnade jag den och lyktorna hade hållit formen mycket bättre än sist. En lykta hade blivit lite sned, men det känns helt okej.

Jag testade att glasera en lykta med den blåa bariumglasyren som figurerat i tidigare inlägg. Denna gången hade jag spätt ut den ordentligt för att den inte skulle ligga för tjockt. Det är dock något skumt med kombinationen glasyr/lera för den lyktan som jag glaserade blå slog sig rejält. Underligt. Jag tycker dessutom inte att glasyren gör sig så bra på lyktans form så den får jag spara till andra föremål, till exempel de små sågtandade vägglådorna som ni sett tidigare. Jag glaserade två stycken med bariumglasyren och de blev jättefina! Se bara!


Jag passade på att fota mina nybrända lyktor också med en lite finare bakgrund än jag haft förut.

I veckan ska jag åka till EDAB keramik i Strängnäs och handla lera. EDAB är den närmsta återförsäljaren av Ceramas sortiment och Cerama har en fantastiskt vacker lera som jag tänkte köpa på mig ett lager av så jag kan dreja och bygga utan att behöva tänka så mycket på om leran ska räcka eller inte. Nedan är ett färgprov på leran. Det är för övrigt samma lera som jag använt till de sågtandade vägglådorna.
Bilden är tagen från EDABs hemsida.

Det här blev ett jättelångt inlägg. Tack för att du orkat läsa!
Vi ses kompisar!
// Oskar

4 kommentarer:

  1. Vi låter din lykta lysa upp hos oss varje kväll. Håller tummarna!

    Eva o Pelle

    SvaraRadera
  2. Hej Oskar! Vilken trevlig blog o vilka fina grejer. Det kliar lite i lerfingrarma men det lär dröja ett tag innan jag kommer igång. Är även nyfiken på det där med företag. Så starta nu ett så jag kan ringa dig när det är min tur.
    Stora kramar Pernilla

    SvaraRadera
  3. Hej Oskar.
    Leta vidare! Du hittar garanterat någon som är intresserad av dina lyktor.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  4. Lycka till! Du hittar säkert en bra butik för dina ljuslycktor.

    SvaraRadera